Sommer er højtid for falske direktører

Sommer er højtid for falske direktører

Svindel fra kriminelle, der udgiver sig for at være rigtige topchefer, er stærkt stigende. I flere tilfælde har de kostet kæmpe tab for virksomheder.

Det er et stærkt stigende problem, at svindlere udgiver sig for at være topchefer for at lokke penge ud godtroende medarbejdere i danske virksomheder.

Svindlen er blevet døbt CEO-svindel og kan eksempelvis gå ud på, at en regnskabsmedarbejder modtager en mail fra hvad der lader til at være vedkommendes chef med besked om at overføre en betaling hurtigst muligt.

I langt de fleste tilfælde lykkes svindlen ikke, men når det går galt, er der ikke megen hjælp at hente, lyder det fra Finansrådet, som har lavet en ny undersøgelse af problemets omfang.

Højsæson for svindel
Undersøgelsen fra Finansrådet bygger på svar fra de største danske banker og en række datacentraler, som laver it-systemer til hele banksektoren. Og resultatet viser en klar tendens til, at chefsvindlen er opadgående.

Hele sidste år blev der meldt 60 tilfælde CEO-svindel ind fra bankerne, mens der i år allerede er kommet meldinger om mindst 92 succesfulde angreb af den slags. Det har indtil videre kostet de virksomheder, som er blevet ofre for svindlen, over 60 millioner kroner i tab.

Ifølge Finansrådet er det værd at bemærke, at tallene ikke tæller den absolutte højsæson for CEO-svindel med, nemlig sommerperioden. Her er det ifølge lobbyorganisationen væsentligt nemmere at gennemføre svindlen, da folk kan være væk på ferie, og misforståelser derfor nemmere kan opstå.

Tre gode råd
Finansrådet har formuleret tre gode råd, som de mener kan hjælpe virksomheder et godt stykke af vejen i arbejdet med at undgå at blive ofre for de nye svindlere:

1. Udbetal aldrig penge uden at kontrollere modtagerens navn og kontonummer via en troværdig kilde, og fasthold jeres sikkerhedsprocedurer – også under pres.

2. Skab opmærksomhed i organisationen omkring truslen og del gerne denne nyhed.

3. Hvis uheldet er indtruffet, skal banken kontaktes så hurtigt som muligt. Det er væsentligt, hvis banken skal have en mulighed for at indefryse og tilbageføre den autoriserede transaktion, som medarbejderen er blevet snydt til at gennemføre.

Del artiklen