Microsoft Dynamics NAV er et økonomistyringssystem, også kendt som et ERP-system (Enterprise Resource Planning).
Med over en million registrerede brugere på verdensplan er Dynamics NAV i dag et af de mest udbredte ERP-programmer.
ERP-løsning med dansk oprindelse
Dynamics NAV, eller Navision, har med sin oprindelse i Danmark hvor løsningen blev udviklet i midten af 1980’erne, en lang historie bag sig.
1983
PC & C ApS
Det startede helt præcist i 1983 da Jesper Balser, Peter Bang og Torben Wind grundlagde virksomheden PC & C ApS i København.
1984 – 1987
PC Plus
I 1984 lancerede PC&C ERP-systemet PC Plus. Løsningen blev på det tidspunkt en åbenbaring på ERP-markedet, men programmet kunne desværre kun anvendes af en enkelt bruger ad gangen.
1987 – 1989
Navigator / IBM-Navigator
I 1987 lancerede PC&C deres nyeste ERP-løsning kaldet Navigator. Hvor PC plus udelukkende var et enkelt bruger program revolutionerede Navigator markedet ved at være et af de første client/server programmer i verden.
1989 – 1995
Navision
I 1989 kom den tredje version på markedet. Denne opgradering skilte sig ud fra tidligere versioner ved at have et indbygget udviklingsmiljø og eget udviklingssprog som PC&C valgte at kalde AL (application language). Med den tredje version af Navigator begyndte løsningen så småt at slå igennem internationalt. Det startede hovedsageligt i landene Tyskland, Spanien og Island, men bredte sig hurtigt til mange andre lande. I forbindelse med at man slog igennem på det internationale marked, foretog man i de fleste lande navneforandring fra Navigator til Navision, med undtagelse af USA hvor ERP-løsningen fik navnet Avista. Som en følge af den øgede internationalisering ændredes navnet fra PC&C til Navision Sofware A/S.
1995 – 2001
Navision Financials | Version 1.00 – 2.60
Da Microsoft i 1995 lancerede Windows 95 kom også den første windowsbaserede version af Navision/Navigator med tilnavnet Financials. Kort efter lanceringen blev Navigator også i Danmark omdøbt til Navision. I 2000 fusionerer Navision Software a/s med deres danske konkurrent Damgaard Data A/S og får navnet NavisionDamgaard A/S. I 2001 ændrer man igen navnet fra NavisionDamgaard A/S ved at forkorte det til Navision A/S.
2001 – 2002
Navision Attain | Version 3.01 – 3.60
Version 3 af den windowsbaserede version blev først kortvarigt kaldet Navision Solutions, men allerede fra version 3.01 blev dette ændret til Navision Attain.
2002 – 2005
Microsoft Business Solutions – Navision / NAV | Version 3.70 – 4.00
Det var nok kun for de færreste det kom som en overraskelse da Microsoft i 2002 opkøbte Navision A/S. Microsoft havde få år i forvejen erhvervet sig Navisions største konkurrent på det amerikanske marked, Great Plains. De to selskaber blev samlet under Microsoft Business Solutions.
2005 – 2008
Microsoft Dynamics NAV | Version 5.00
Microsoft ændrede navnet på deres forretningsløsninger fra Microsoft Business Solutions til Microsoft Dynamics. Samtidig ændrede man navnet Navision til Dynamics NAV.
2008 – 2012
Dynamics NAV 2009 | Version 6.00
Med Dynamics NAV 2009 kom den teknologiske nyskabelse RTC, den rollebaserede klient.
2013 – 2014
Dynamics NAV 2013 | Version 7.00
Første Microsoft Dynamics ERP-produkt på Azure.
2014
Dynamics NAV 2015 | Version 8.00
Designet med en moderne brugergrænseflade og udviklet til mobile enheder.
2015
Dynamics NAV 2016 | Version 9.00
Nye funktioner, større CRM- og eCommerce integration samt bedre workflow.
2016
Dynamics NAV 2017 | Version 10.00
Office 365 og Power BI bringes tættere på Microsoft Dynamics NAV samt øget mobilitet og platformsuafhængighed.
2017
Dynamics NAV 2018 | Version 11.00
Ny og forbedret Power BI integration samt mulighed for at integrere kunstig intelligens. Forbedret brugergrænseflade samt forbedringer i kerneapplikationen.
2018
Dynamics 365 Business Central | Version 12.00
Microsofts all-in-one business management løsning til små og mellemstore virksomheder er nu tilgængelig i skyen, som en robust og skalérbar løsning, som kan tage din virksomhed til det næste niveau.
Dynamics 365 Business Central oktober udgaven | Version 13.00
Business Central over alt – cloud, hybrid og on-premises tilgængelighed.
2019
Dynamics 365 Business Central april udgaven | Version 14.00
Flet duplikatleverandører / -kunder. Mulighed for at skrive længere navne og beskrivelser. Masseimportere varebilleder. Vis bogføring af forudbetaling. Større tilpasningsevne samt ydelsesforbedringer. Versionen er ligeså den sidste med traditionel udvikler miljø.
Dynamics 365 Business Central 2019 frigivelsesbølge 2 udgaven | Version 15.00
Tillade ikke-sekventiel nummerering. Overføre linjebeskrivelser til finansposter ved bogføring. Batchbogføre salg og køb som planlagt. Se varens tilgængelighed efter måleenhed. Spring tomme linjer over i rapporten Kontoskema.
2020
Dynamics 365 Business Central 2020 frigivelsesbølge 1 udgaven | Version 16.00
Flere sprog. Forbedringer i bankafstemning. Udskrive til vedhæftet fil. Tilbageføre antal til faktura ved annullering af ordre. Bruge ressourcer i købsdokumenter.
Dynamics 365 Business Central 2020 frigivelsesbølge 2 udgaven | Version 17.00
20 nye forbedringer til applikationen i denne frigivelse. Fokus på integration til Microsoft Teams og Power BI, der overordnet styrker samspillet med hele Microsoft økosystemet.
2021
Dynamics 365 Business Central 2021 frigivelsesbølge 1 udgaven | Version 18.00
Problemfri service. Administrations forbedringer. Forbedringer i kerneapplikationen. Bedre integration med Microsoft 365 office-applikationerne. Udvidelser for regioner og lande. Nemmere udrulning. Forbedringer i de moderne udviklingsværktøjer.
Dynamics 365 Business Central 2021 frigivelsesbølge 2 udgaven | Version 19.00
Forenklet og optimeret administration. Grundigere forklaringer og vejledning om fejl, der er forårsaget af problemer i posteringsopsætning og dimensioner. Mulighed for at dele en post fra browserklienten i Microsoft Teams. Forbedret effektivitet og performance. 10 nye lande og regioner i denne udgivelsesbølge.
2022
Dynamics 365 Business Central 2022 frigivelsesbølge 1 udgaven | Version 20.00
Endnu mere problemfri service. Ny moderne hjælperude i klienten. Forbedret integration med Microsoft Teams, Excel- samt Outlook tilføjelsesprogrammer. Flere udvidelser for regioner og lande. Stor fokus på effektive og produktive forretningsprocesser. Øget produktivitet og effektivisering for BC udviklere, grundet stor fokus på forbedringer til Visual Studio Code.
Dynamics 365 Business Central 2022 frigivelsesbølge 2 udgaven | Version 21.00
Mindre service forbedringer. Økonomisk rapportering erstatter kontoplaner. Udvidet tekstfunktionalitet til momsklausuler. Bogføre varegebyrer for hvert trin i processen. Enklere Shopify-forbindelse. Spore elementer, der bruges i projekter, inklusive pluk. Nemmere konfiguration af dataudveksling. Flere udvidelser for regioner og lande.